Nemzeti Tehetség Program pályázati sikerek
A Nemzeti Tehetség Program keretében megvalósuló pályázataink



2018/2019. tanév:
„A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok támogatása” című a Nemzeti Tehetség Program NTP-TFJ-18 jelű pályázati kiírására benyújtott program megvalósítására iskolánk 1 000 000 Ft támogatásban részesült.
A pályázat célja, hogy új tehetséggondozó szakkör keretein belül a robotika eszközeivel fejlessze a tanulók logikai – matematikai képességét. Az ehhez szükséges eszközök beszerzését biztosítja a pályázat (6 db Artec Artec Robotist Advanced teljes robotépítő készlet, kiegészítő építőelemek, alaplapok, összekötők, IR-vevők távirányítóhoz).
2015/2016. tanév:
,,Sportágakat népszerűsítő rendezvények támogatása” című, a Nemzeti Tehetség Program NTP-SR-15 kódjelű pályázati kiírására benyújtott, NTP-SR-15-0031 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett Te is válj sportolóvá! c. pályázati program megvalósítására iskolánk 600.000 Ft támogatásban részesült.
2014/2015. tanév:
Mindennapi hagyomány: búzától a kenyérig NTP-MKÖ-14-0106
Iskolánk az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program keretében a magyar kulturális örökség megőrzését, a hagyományok és a népi kultúra ápolását felvállaló tehetséggondozó programok támogatására kiírt pályázaton a „Mindennapi hagyomány: búzától a kenyérig” NTP-MKÖ-14-0106 projekt megvalósítására 583 000 Ft támogatásban részesült.
2013/2014. tanév:
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő pályázataira három pályázatot nyújtottunk be, tehetségazonosító diáksportversenyek támogatására, tehetséges fiatalok nyári művészeti rendezvényeinek támogatására, valamint az idegen nyelvi kompetencia fejlesztését segítő idegen nyelvi táborok támogatására. Mindhárom pályázat sikeres volt, az iskola 3 837 000 Ft-ot fordíthat tehetséges tanulók fejlesztésére. A ,,Labdavarázs” NTP-SV-MPA-12-073 projekt 1.265.000 Ft, a ,,Színes világ” NTP-MR-MPA-12-067 projekt 800 000 Ft és a ,,Lássunk munkához! (Let’s get down to business)” NTP-INYK-MPA-12-027 projekt 1 772 000 Ft támogatásban részesült.
Labdavarázs – NTP-SV-MPA-12-073
A Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium a Nemzeti Tehetség Program keretében tehetségazonosító diáksportversenyek támogatására kiírt pályázaton, a ,,Labdavarázs” NTP-SV-MPA-12-073 projekt megvalósítására 1 265 000 Ft támogatásban részesült, így lehetőségünk nyílt tehetségazonosító sportversenyeket szervezni és lebonyolítani.
A 2013. október 7–25. között, az iskola testnevelő tanárai – Medvácz Éva, Polgár Gyuláné Zsuzsa, Somogyi Andrea, Nagy Géza – által szervezett Labdavarázs című tehetségazonosító program azzal a céllal került megrendezésre, hogy az alsós és felsős diákok labdás sportversenyeken való részvételükkel és teljesítményükkel tehetségüket bizonyítva kiválasztásra kerüljenek labdarúgás, kosárlabda, röplabda sportágakon belül.
A három hétig tartó tehetségazonosító program első mozzanata egy sportágválasztó rendezvény volt, melyen az iskola volt diákjai látványos, ügyességi bemutatót tartottak labdarúgás, kosárlabda valamint röplabda sportágakból. A bemutatók során a sportágak profilját, az arra jellemző mozzanatokat, mozdulatsorokat, gyakorlatokat csodálhatták meg az alsós és felsős diákok, melynek célja az ösztönzés, motiválás volt a számukra megtetszett labdajáték kiválasztására. Ezután labdás sor- és váltóversenyeken csillogtathatták meg tehetségüket a gyerekek, melyek során kiválogatásra kerültek foci, kosár és röplabda sportágakban. A legügyesebbek így már szűkített, válogatott csapatokban ismerhették meg a sportágukra vonatkozó szabályokat, valamint csapatversenyeken mérkőztek meg egymással tovább bizonyítva ügyességüket, rátermettségüket.
A versenyeket eredményhirdetések követték, melyeken az 1-3. helyezett csapatok érmet és oklevelet kaptak jutalmul, valamint minden korcsoport 1. helyezettjei plusz ajándékként egy Csillebérci Kalandpark-élménnyel is gazdagodtak.

Színes világ – NTP-MR-MPA-12-067
Iskolánk a Nemzeti Tehetség Program keretében, tehetséges fiatalok művészeti rendezvényeinek támogatására kiírt pályázaton, a ,,Színes világ” NTP-MR-MPA-12-067 projekt megvalósítására 800.000 Ft támogatásban részesült, így lehetőségünk nyílt 2013. október 21-től 25-ig alkotótáborba vinni azokat a 3. évfolyamba járó gyerekeket, akik az előző tanévben aktívan vettek részt a rajz tehetségfejlesztő szakkörökön, és kiemelkedő eredményeket értek el az országos- és egyéb szintű rajzversenyeken, rajzpályázatokon. Az elnyert összeget a táboroztatás szállás, étkezési, utazási költségeire ill. rajzfelszerelések beszerzésére fordítottuk.
A felejthetetlen 5 napot Verőcén töltötte a programban résztvevő 30 tanuló, valamint önkéntesként Csorbáné Balogh Éva, Nagy Dóra, Szalókiné Szatlóczky Erzsébet, Vargáné Palotai Aranka pedagógusok.
A program elsődleges célja az volt, hogy ráhangoljuk a gyerekeket a következő tanév alkotó feladataira. Az alkotótábor lehetőséget nyújtott arra, hogy minél több új eszközt, technikát, tevékenységet kipróbálhassanak, amelyekkel az új tanévben is találkozni fognak. A természet közeli környezet felébresztette a gyermekekben a kíváncsi rácsodálkozást, segítette a képességet élőlények, tárgyak, képek, jelenségek tüzetes szemlélésére, megfigyelésére, a látványélmények emlékezeti megőrzésére, könnyed felidézésére és az alkotó munkára.
Naponta több órát foglalkoztak a gyerekek képzőművészeti tevékenységekkel, számtalan gyönyörű alkotás született, amelyek majd a tanév során kiállításra is kerülnek. A munka mellett jutott idő játékra, pihenésre és a gyönyörű őszi napsütésben sétákra, kirándulásokra is.

Lássunk munkához! (Let’s get down to business)
A ,,Lássunk munkához” tábor november 5-től 9-ig került megrendezésre Faddon. A tábort Tóth Katalin, Kiss Krisztina és Székó Katalin vezette. A projekt célja az angol nyelvi tudás gyarapításán keresztül annak elősegítése volt, hogy a tanulók tanulmányaik befejezése után könnyebben tudjanak munkába állni. Megismerkedtek álláskeresési stratégiákkal, megtanulták, hogy hogyan kell jó motivációs levelet és önéletrajzot írni, viselkedni egy állásinterjún, vagy azt, hogy hogyan tudnak saját pozitív tulajdonságaikról beszélni anélkül, hogy a hallgatóban önhitt képet alakítanának ki. Megtanulták a kulturált vita alapvető ismérveit, az asszertív viselkedés, az intelligens önérvényesítés alapjait.
Mivel mindez angol nyelven folyt, fejlődött a nyelvi kifejezőkészségük, stílusérzékük. Néhány olyan tevékenységet is terveztek, amelyek az angol kultúrához tartoznak. Európa bajnok írtáncos önkéntesük és tanára segítségével táncot tanultak a gyerekek, kézműves foglalkozásokon az angol kultúrához kötődő tárgyakat készítettek. Szintén önkéntesek segítségével megismerkedtek az amerikai foci szabályaival. Kreativitásfejlesztő tréninget is tartott számukra az iskola tehetségfejlesztési szakértője.

Mindennapi hagyomány: búzától a kenyérig – NTP-MKÖ-14-0106
Iskolánk az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program keretében a magyar kulturális örökség megőrzését, a hagyományok és a népi kultúra ápolását felvállaló tehetséggondozó programok támogatására kiírt pályázaton a „Mindennapi hagyomány: búzától a kenyérig” NTP-MKÖ-14-0106 projekt megvalósítására 583 000 Ft támogatásban részesült.
A támogatott projektben kiemelten a 3. évfolyamos néptánc szakkörös tanulóink vehettek részt, illetve Szikoráné Prediger Ildikó és Singelyné Róth Edit pedagógusok.
Négy napot tölthettünk Szigetmonostoron, a Duna partján fekvő Regatta Szabadidőközpontban.
A program célja volt, hogy felhívja a gyerekek figyelmét a jeles napok, szokások elemi fontosságára, hogy megértsék szerepét a természetes kultúrában és a mai életünkben.
A hagyományőrző táborban kiemelten az aratás, a kenyér készítésének hagyományait, nyári hónapjaink jellegzetesebb jeles napjait, szokásait ismerték meg a gyerekek. A témához kapcsolódva népi játékokat játszottak és élő népi zenekari kísérettel somogyi lassú és friss csárdást tanultak. Kézműves foglalkozásokon esőcsigát fontak szalmából és karkötőt csomóztak fagyöngyök felhasználásával. Színes tablók is készültek, melyek tájegységenként a magyar népi viseletünket mutatják be.
A tábor záró programjaként a Szentendrei Skanzenbe kirándultunk, amellett, hogy megnéztük a Dunántúl tájegységet, betekintést nyertünk a vízimalom működésébe, kemencében sütöttünk kenyeret.


„Te is válj sportolóvá!” – NTP-SR-15-0031
,,Sportágakat népszerűsítő rendezvények támogatása” című, a Nemzeti Tehetség Program NTP-SR-15 kódjelű pályázati kiírására benyújtott, NTP-SR-15-0031 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett Te is válj sportolóvá! c. pályázati program megvalósítására iskolánk 600 000 Ft támogatásban részesült.
Május 20-án, pénteken a „Sportágakat népszerűsítő rendezvények támogatása” című, a Nemzeti Tehetség Program NTP-SR-15 kódjelű pályázati kiírására benyújtott, NTP-SR-15-0031 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett Te is válj sportolóvá! c. pályázati program keretében egy fantasztikus és színvonalas sportágakat népszerűsítő rendezvényen vettek részt a Budapest XVII. Kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános iskola és Gimnázium 3. és 4. osztályos tanulói.

Számos érdekes és változatos esemény színesítette e napot.
A diákok részt vettek egészséges életmódról szóló játékos, interaktív előadáson Szabó Ildikó dietetikus vezetésével, melyen aktívan szerepeltek.
Emellett lehetőségük nyílt különböző egészségügyi vizsgálatok részvételéhez is Kiszely Andrea és Kállai Emőke védőnők segítségével, mely során vérnyomás-, vércukorszint- és pulzusmérés, valamint EKG- és színlátás vizsgálatok szerepeltek.
A rendezvény főeleme – a sportágak népszerűsítése céljából – a látványos sportágbemutatók voltak, melyeket 17. kerületi sportegyesületek edzői és versenysportolói tartottak.
Sportegyesületek:
Kosárlabda – Keresztúri Központi Sportsuli DSE edző: Fülöp Gábor, Pálos Bence
Labdarúgás – Grund FC edző: Buzsáky Ákos
Vívás – Budapesti Honvéd Sportegyesület edző: Budai István
Foorball – IBK Cartoon Heroes edző: Varga Dénes
A gyerekek később ki is próbálhatták e sportágakat, ahol az egyesületek versenysportolóival együtt belekóstolhattak az adott sportág szépségeibe.
A rendezvényen kiállításra kerültek a résztvevő diákok által kreatívan elkészített sportágakról szóló plakátok, melynek leginkább kreatívjai díjazásban részesültek.
E remek nap szervezéséért köszönet illeti Somogyi Andrea tanárnőt és testnevelő kollégáit, Medvácz Évát, Polgár Gyulánét, Nagy Gézát valamint Lukács Gusztávot.






Nemzeti Tehetség Program – NTP-TFJ-18
Beszámoló „A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok támogatása” című a Nemzeti Tehetség Program NTP-TFJ-18 jelű pályázati program megvalósításáról
A pályázati program lényegi összefoglalása
A logikai és algoritmikus gondolkozás fejlesztését a pályázat keretében vásárolt programozható robotok építésével értük el. A tehetséggondozás a robot építőkészletek használatával, 2 fős csoportmunkában, szakköri keretben folyt. A foglalkozásokon a tanulók a készlettel különféle feladatok megoldására alkalmas robotokat terveztek, építettek, programoztak. A robotika szakkör heti rendszerességgel zajlott.
A támogatás segítségével megvalósult szakmai tevékenységek időrendben
2018. november: Robotika tehetséggondozó szakkör elindítása (heti 2 óra) kölcsön robotokkal (VádoRobot program), mivel a pályázati pénzösszeg nem érkezett meg, ill. az eszközvásárlás még nem történt meg. A foglalkozásokon a kapcsolódó Scratch programnyelv megismerése, a robot eszközök programozási alapjainak elsajátítása volt a cél. Robotok készítése motorokkal (csak DC) ill. érzékelőkkel, nyomógombbal. A résztvevők száma 9 fő.
2019. februártól: szakköri munka immáron a pályázat során beszerzett eszközökkel (ekkorra lettek meg). Jelentősen bővültek a készletek (6 teljes Artec Artec Robotist Advanced, további motorok, érzékelők, építőelemek). A robotok építése a teljes készlet, kiegészítők segítségével. A tanulók önálló elképzeléseinek megvalósítása.
2019. március közepétől: A sirály a király? című mesedarabban való részvételhez kapcsolódó robotok tervezése, elkészítése.
2019. április 15. Előadás. A harmadik évfolyamosok Magyar Tehetséggondozó Szakkörének diákjai Bosnyák Viktória A sirály a király? című meséjét adták elő úgy, hogy a szereplők az iskola hetedik osztályos Robotika szakkörösei által készített robotok voltak. A harmadikos diákok az egyes szereplőket szólaltatták meg, illetve a mese kerettörténet mondták el, a Robotika szakkörösök a robotokat tervezték építették meg és mozgatták az előadás alatt. Az alsó tagozatosok osztályonként tekintették meg az előadást, amelyet így kilencszer adtak elő tanulók.
2019. május 10. 5 fő szakkörössel részvétel az Abacusan VándoRobot Program zárórendezvényén Budapesten.
A szakköri foglalkozások a tanév végéig (2019. június 15.) tartottak.
A pályázatban megfogalmazott célok megvalósulása
A robotika szakkör keretein belül az eszközök használatával a tanulók megismerték a robotok programozásához szükséges programnyelvet (Scratch programozás), az eszközök specifikus tulajdonságait, használatát (motorok, érzékelők, építőelemek), ezáltal logikus, kreatív, kombinatív gondolkozásuk, rendszerszemléletük fejlődött.
Az algoritmikus gondolkozásuk és szemléletük fejlődött a program készítésekor, a robotok összerakásakor (a megvalósítandó célhoz vezető lépések felismerése, a folyamatok lépésekre való bontása, elemek logikus egymásutánisága, variációs lehetőségek). A robotok építésekor fejlődött manuális készségük.
A szakköri páros munkák valamint az alsó tagozatos Magyar Tehetséggondozó Szakkör és a Robotika szakkör közös előadásában való részvétel során csoportmunkában, kooperatív tanulás keretében fejlődtek a tanulók. Erősödött projekt szemléletük valamint munkájuk menedzselése a közönség előtt.
Képek, videók, megjelenések
A szakköri foglalkozásról, a VándoRobot záróprogramról készült fotók, valamint a „Sirály a király” c. előadásról készült videó elérhető innen:
https://drive.google.com/drive/folders/1SUqoOfTDBO3wp5OxyHYBwUi-WyxmKw5j?usp=sharing
Az előadásról megjelent cikk a „Hírhozó” újság 2019. május 10. számának 11. oldalán. Letölthető innen (hirhozo_2019_06.pdf): http://www.rakosmente.hu/Hirek/Hirhozo/Hirhozo_archivum/2019.aspx