TÁMOP

TÁMOP-3.4.3/08/1 Iskolai tehetséggondozás
„Együtt Rákosmente tehetségeiért”

A konzorciumi formában benyújtott pályázatban négy kerületi iskola vesz részt. A Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium, a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, a Jókai Mór Általános Iskola és a Laborcz Ferenc Általános Iskola.
A pályázat célja a kerületi iskolák tehetséggondozó tevékenységének összehangolása, a tehetséges diákok azonosítása és tudatos fejlesztése. Célunk továbbá, hogy felhívjuk a figyelmet a tehetséggondozás fontosságára, illetve hogy széles körben ismertté tegyük a speciális szakmai programjainkat.
A projekt keretében a négy intézményből összesen 91 pedagógus vesz részt tehetségfejlesztési témájú 30 órás továbbképzésen.
A projekt 2010 februárjától 2011 májusáig tart, az elnyert összeg 19 563 680 Ft. Ebből a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium 4.704.499 Ft-ot használhat fel.
Bízunk benne, hogy a pályázat adta lehetőségekkel élve még jobban rá tudjuk irányítani a pedagógus szakma, illetve a szélesebb közvélemény figyelmét a tehetséggondozás társadalmi fontosságára.

Projektnyitó hírek

Tehetséggondozás a Kőrösiben (www.rakosmentetv.hu)
Tehetséggondozás Rákosmentén (www.bpstart.hu)
http://www.geniuszportal.hu/?q=node/1585
http://www.tizenhetedik.hu/anew/index.php?oldal=hirek_bovebb&hir_index=336_185511_h
http://rakosmentetv.hu/video/tamop-palyazati-eredmenyek
Hírhozó

Továbbképzések

A projekt kiemelt feladatának tekintettük, hogy a pedagógusok pedagógiai ismereteit, módszereit a tehetségfejlesztés témakörében is biztos alapokra helyezzük, illetve felfrissítsük. A TÁMOP 3.4.3 -,,Együtt Rákosmente tehetségeiért” pályázat jóvoltából 28 kollégánk vett részt 30 órás akkreditált továbbképzésen.

Interaktív szülői értekezlet a Balassiban

2010. október 6-án nagy érdeklődés mellett került sor a projekt keretében megrendezett rendhagyó szülői értekezletre. A négy iskola szülői közösségéből mintegy hetven érdeklődő ismerkedett meg a 2010/2011-es tanévre tervezett tehetséggondozó programokkal.
A bevezetőben Farkas György, a Balassi Bálint Gimnázium igazgatója tájékoztatta a szülőket a TÁMOP 3.4.3 ,,Együtt Rákosmente tehetségeiért” projekt gyermekeiket érintő programelemeiről.
A továbbiakban Heimann Ilona, az Eötvös Loránd Tudományegyetem docense tartott a szülők számára előadást Tehetséges gyermek a családban címmel. Ebből az érdeklődők megtudhatták, hogyan ismerhető fel a tehetség, milyen személyiségjegyei vannak az ilyen gyermeknek, s mit tehet a szülő, ha a gyermeke nem mindennapi képességekkel bír. Újfent megerősítést nyert, hogy a sikeres nevelés záloga a szülői ház és az iskola kölcsönös bizalmon alapuló szoros együttműködése.

Az előadás anyaga „ppt” formátumban a honlapunkon megtalálható – a szerző engedélyével:

Ifjú tehetségek versenye

Október és november folyamán az 5. és 6. osztályos diákok
számára tehetségkutató verseny indult a projekt keretében. A verseny kiemelt szervezője a Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium volt, de a feladatok összeállításában, a verseny lebonyolításában a konzorciumban dolgozó iskolák pedagógusai is komoly feladatot vállaltak.
Az „Ifjú tehetségek versenye” két fordulójában a matematikai – logikai és a nyelvi képességeket vizsgálva kívántuk felfedezni az intellektuális területen tehetségesnek számító diákokat. A versenyre azok jelentkezését vártuk, akik kedvet és tehetséget éreznek magukban arra, hogy logikai, matematikai és nyelvi fejtörő játékokban jeleskedjenek. A versenyt külön értékeltük az 5. és a 6. osztályos korcsoportokban. A legjobb eredményt elért tanulók oklevelet és értékes könyvjutalmat kaptak.
A verseny két fordulóból állt.
Írásbeli forduló: 2010. október 27. szerda 13 óra
Az írásbeli fordulót a versenyzők saját iskolájukban teljesítették. Az egységes feladatlap logikai képességeket mérő tesztsorból, matematikai és magyar nyelvi feladatsorból állt.
Szóbeli forduló: 2010. november 10. szerda 12 órától
A szóbeli fordulóban a versenyzők gondolkodtató feladatokat oldottak meg matematika valamint magyar nyelv és irodalom tárgykörből.

Tehetséggondozó szakköreink

JEDLIK ÁNYOS SZAKKÖR

A szakkör célja a 7-10 éves korosztályban felkelteni a természet megismerése iránti igényt. Sajátos eszközökkel elősegíteni, hogy a gyerekek értő szemmel tekintsenek a körülöttük zajló jelenségekre, keressék azoknak magyarázatát. Ne riadjanak vissza a matematikai módszerek alkalmazásától, szívesen törjék a fejüket a különböző problémákon. Megfigyeléseiket mérésekkel is támasszák alá, így mennyiségi összefüggéseket is keressenek és felfedezzenek.
Ehhez nagyon jó keretet szolgáltat a Jedlik Ányos Fizikaverseny, melyet néhány éve már alsó tagozatos kisdiákoknak is megszerveznek , így országos szinten is össze tudják mérni tudásukat.
A szakkör egyik célja is a gyerekek felkészítése erre a versenyre. De ez csak másodlagos cél, fontosabb az, hogy megkedveltessük velük a természettudományos tantárgyakat, hogy később is ne félelemmel, hanem örömmel és bizalommal forduljanak feléjük.
A szakkörben másodikos-negyedikes gyerekek vesznek részt.

TITKOK KAMRÁJA

Tájékoztató
a társadalomtudományi (történelem/magyar/művészettörténet) területen tehetséges/érdeklődő diákok számára induló
tehetségfejlesztő szakkörről

A szakkörre azok jelentkezését vártuk, akik érdeklődnek a társadalomtudományok iránt és szeretnék szabadon választott tevékenységeken keresztül fejleszteni a képességeiket.
Mit adhat a szakkör a résztvevőknek?
– Jobban megismerik önmagukat: személyiségüket, képességeiket, lehetőségeiket;
– Jártasabbak lesznek az ismeretek szerzésének és feldolgozásának módszereiben (pl. előadástervezés, könyvtári és internetes kutatómunka, prezentációkészítés);
– Javulhat a szóbeli és írásbeli kifejezőkészségük;
– Foglalkozhatnak az őket érdeklő, a tananyagban nem szereplő történelmi, irodalom- vagy művelődéstörténeti, esetleg művészettörténeti vagy magyar nyelvészeti témákkal;
– Eredményesebben szerepelhetnek az érettségi/felvételi vizsgákon, illetve megszerzett ismereteiket, jártasságaikat sikerrel kamatoztathatják felsőfokú tanulmányaik során.

MATEMATIKA ALSÓSOKNAK – 3–4. osztály

A szakkörre azoknak a tehetséges tanulóknak a jelentkezését vártuk, akik szívesen foglalkoznak matematikai feladatokkal, és kedvet éreznek magukban arra, hogy logikai, matematikai fejtörő játékokban jeleskedjenek. A szakkör célja a matematika iránti érdeklődés felkeltése, a tárgy megszerettetése, a matematika nyelvezetének elsajátítása, a logikus gondolkodásra nevelés, a problémamegoldás fejlesztése. Kiemelt terület a tehetséggondozás, a versenyekre való felkészítés és a gyerekek összetartása, a csapatszellem fejlesztése.
Fontosnak tartottuk a következőket:

  • a matematika szeretetének erősítése
  • az önálló munka és az önellenőrzés igényének fejlesztése
  • minél több önálló felfedezésen alapuló matematikai tevékenység, a kreatív gondolkodás fejlesztése
  • a matematikai szövegértés, a matematika nyelvének fokozatos elsajátíttatása
  • a tapasztalat alapján megfogalmazott összefüggés és a bizonyítás közötti különbség fokozatos megértetése
  • a matematika természettudományokban való felhasználásának megmutatása, koncentráció a természettudományos tárgyakkal

FOTÓSZAKKÖR

A szakkör célja egy napjainkban mindenki által „művelt”, de a közoktatásunkban nem szereplő műveltségi terület, a fényképezés alapjainak gyakorlat-centrikus lerakása. Ennek során a résztvevők megismerik a technikai képrögzítés elvi alapjait, az analóg és a digitális fotózásban olyan jártasságot szereznek, ami a későbbiekben tovább fejleszthető.A tizenéves korosztály körében óriási érdeklődés nyilvánul meg a fényképezés iránt. Sokan akarnak többet az emlékfotózásnál.
Szakkörünk a 12–18 éves (hetediktől tizenharmadik évfolyamig) korosztályt célozza meg.
A szakkör vezetője: Fotográfiai ismeretekkel és tapasztalatokkal rendelkező fotográfus, szakképzett videó operatőr, mozgóképkultúra és médiaismeret, rajz – vizuális kultúra szakos tanár.A kis létszámból adódik, hogy minden alkalmon, még az elméleti jellegű elsőkön is foglalkoztató jelleggel dolgozhatnak A kitűzött feladatokat egymást segítve oldják meg, az elkészült művek értékelésében jelentős részt vállalnak.Így nem csak a szakmai képességek fejlődnek, de alakul a gyerekek kritikai érzéke, a közös munka felelőssége neveli a szociális érzékenységet is.

DEUTSCHSPRACHIGE LÄNDER, IHRE KULTUR UND IHRE FESTE

NÉMET NYELVTERÜLETŰ ORSZÁGOK, KULTÚRÁJUK ÉS ÜNNEPEIK

,,Ahány nyelv, annyi ember” – nagy hangsúlyt fektetünk német nyelvből is a tehetséggondozásra. Szakköreinkben a gimnazista tanulók gyarapíthatják ismereteiket. A modern nyelvoktatás felé támasztott igények közül a legfontosabb, hogy a tanulókat a nyelvismereten túl nyelvhasználatra is tanítsa meg, a hétköznapi életben képesek legyenek hatékonyan kommunikálni az őket körülvevő legkülönbözőbb helyzetekben.
A szakkör célja a tehetséges tanulók:

  • idegennyelvi kompetenciáinak fejlesztése,
  • kreativitásuk fejlesztése,
  • a német nyelvű népek kultúrájának, hagyományainak megismertetése, összehasonlítása saját tradícióinkkal,
  • tolerancia kialakítása más népek és saját társaink iránt,
  • önbizalmuk, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémamegoldó és konfliktuskezelő képességük, aktivitásuk fejlesztése,
  • önálló tanulás és ismeretszerző képességük kialakítása.

Bemutatóórák
A projekt fontos mozzanatai voltak a bemutatóórák. Iskolánk pedagógusai 12 tanítási órát tartottak a tanév folyamán az 1., 3., 4., 5., 6., 8. és 11. évfolyamon, magyar irodalom, matematika, környezetismeret, rajz, természetismeret tantárgyakból. Közös cél volt a bemutatókon a változatos óraszervezés, és azon módszerek alkalmazása, amelyek segítségével a tanórai gazdagítás megvalósulhat. A bemutatóórákat konzultáció követte, amelyeken tartalmas szakmai megbeszélésekre került sor.

Tehetségnap
,,Egy ritmus vagy jel” – Géniusz Tehetségnap 2011. 03.25.

A Géniusz Tehetségnapok célja, hogy lehetőséget kínáljanak a fiatal tehetségeknek és mestereiknek a bemutatkozásra és szolgálják a tehetséggondozó szakemberek tapasztalatcseréjét. Ezek olyan események, amelyek a tehetséggondozás fontosságára hívják fel a szűkebb és tágabb környezet figyelmét, ezáltal is előmozdítva a tehetségbarát társadalom kialakulását. Ebben a szellemben, 2011. március 25-én került megrendezésre a TÁMOP 3.4.3 – ,,Együtt Rákosmente tehetségeiért” projektben résztvevő iskolák, kiemelve a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium Tehetségpontja által, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége társszervezésében az ,,Egy ritmus vagy jel!” Géniusz Tehetségnap a Vigyázó Sándor Művelődési Házban.
Hivatalosan Fohsz Tivadar alpolgármester nyitotta meg a rendezvényt. Ünnepi köszöntőjében rávilágított, hogy a tehetséget gondozni, a fiatalokat pedig támogatni kell abban, hogy sikeresek lehessenek, hiszen, ha magukra hagyják őket, elveszhetnek. A szülők, az iskola és a társadalom feladata, hogy a tehetségek érvényesüljenek.
Fohsz Tivadar alpolgármester megnyitója után az esemény konferenciával folytatódott, amelyen a projektben résztvevő iskolák pedagógusai, tehetséges diákjai, a kerületi oktatási intézmények és óvodák érdeklődő kollégái, a kerületünkben élő művészek, tudósok vettek részt. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a nyitó előadást Dr. Balogh László kandidátus, a Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke tartotta a tehetségazonosítás lehetőségeiről, módszereiről.
Az előadást kerekasztal-beszélgetések követték. A résztvevők a különböző tehetségterületeken alkalmazható tehetségazonosítási eljárásokról folytattak eszmecserét. A képzőművészeti tehetségek azonosítása, a zenei tehetségek azonosítása, a kognitív területen tehetségesek azonosítása és a korai tehetségazonosítás került a középpontba. A pedagógus kollégák beszámoltak a munkájuk során alkalmazott azonosítási és beválogatási tapasztalataikról. A meghívott vendégek saját ismereteikkel, tapasztalataikkal, ötleteikkel egészítették ki az elhangzottakat. Párhuzamos programként a Kognitív Profil Teszt alkalmazása a tehetségazonosításban és az alulteljesítés okainak feltárásában címmel Manzel Györgyi fejlesztő pedagógus tartott előadást az érdeklődőknek.
Délután a képzőművészetben és Bartók Béla születésnapjának tiszteletére a zenében tehetséges gyermekeké volt a főszerep. Ezen a napon hirdettük ki a Tehetségnaphoz kapcsolódó, ,,A csodaszarvas hazája” című rajzpályázat eredményét. A legszebb művekből kiállítás nyílt, amelynek megnyitója is ezen a napon volt. A Tehetségnapon felléptek a Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium, a Jókai Mór Általános Iskola, a Laborcz Ferenc Általános Iskola és a szervező Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium zenében tehetséges tanulói mestereikkel. Volt, aki édesanyjával, más tanárával vagy idősebb diáktársával adta elő produkcióját. Hangszeres zenészek, énekesek, kórusok és táncosok tették felejthetetlenné a délutánt.
A Tehetségnap nagy érdeklődésre tartott számot, a résztvevők száma is bizonyította a program népszerűségét. Dr. Balogh László előadása 103 fő, kerekasztal-beszélgetések 66 fő, a Kognitív Profil Teszt alkalmazásáról szóló előadás 35 fő részvételével zajlott. A rajzpályázatra 162 tanuló pályaműve érkezett be. A zenében tehetséges gyermekek fesztiválján 208-an léptek fel.
A Rádió 17, a Rákosmente TV, Tizenhetedik Online, a Hírhozó is említésre méltónak találta a programot.

A Tehetségnappal kapcsolatos hírek:


TÁMOP 3.1.4.-12/1-2-0319

TÁMOP 3.1.4.-12/1-2-0319

Innovatív iskolák fejlesztése

2013–2015

35 148 941 Ft értékben